Blaricum en Laren
Provincie en gemeenten denken na over de routekeuze voor de doorfietsroute van Hilversum, via Laren en Blaricum, naar Huizen.
Wij bekeken de situatie en komen met een onderbouwd advies.
De Doorfietsroute Hilversum – Huizen : hoe en waar?
De Provincie Noord-Holland is bezig met het plannen van diverse doorfietsroutes in het Gooi. Een Doorfietsroute (DFR) is een speciaal ontworpen fietsroute die het mogelijk maakt om vlot, veilig en comfortabel langere afstanden te fietsen tussen steden of belangrijke locaties. DFRs worden zo ontworpen, dat je als fietser zo min mogelijk hoeft te stoppen, en over een prettige route fietst. Hierdoor zullen de fietsers deze route vaker nemen en andere routes ontlasten. En de ervaring is dat er autoritten worden vervangen door fietsritten, zodat autoverkeer en parkeerlast in enige mate ‘verdampt’.
Ook het traject Hilversum – Huizen, en verder naar Almere, staat op het programma, als de F27. Dat vereist een inpassing in de tussenliggende dorpen, Laren en Blaricum. Als dat goed lukt dan zou je bijvoorbeeld de 11 kilometer tussen Hilversum Station en Huizen Oostermeent in een half uur moeten kunnen afleggen. De ervaring van andere DFRs is dat een dergelijke afstand inderdaad een aanzuigende werking heeft op meer fietsend woon-werk-verkeer.
Samenwerking
Hierbij is samenwerking nodig, tussen provincie, gemeenten en andere belanghebbenden. Het is hierbij belangrijk om vanuit een netwerkstructuur te denken: de route moet immers één geheel worden, en niet een reeks aan elkaar geplakte stukken fietspad met obstakels daartussenin.
Mits aan de juiste voorwaarden voldaan wordt kan de provincie een groot deel van de
financiering voor haar rekening nemen.
Zowel Laren als Blaricum denken tegelijkertijd na over een gedeeltelijke herinrichting van hun dorpskernen. Hierbij wil men de kernen autoluwer maken, en zo aantrekkelijker om er te wonen, winkelen en werken. Een prima gedachte!
Ook is er onderhoud gepland aan de Bergweg te Blaricum, een mogelijk onderdeel van de DFR.
De Fietsersbond Hilversum (en omgeving) denkt daarom graag mee. Wij hebben diverse
mogelijkheden voor het tracé van de DFR onderzocht, en brengen hierbij ons advies uit.
Criteria
Allereerst: waar moet een DFR aan voldoen? Het kennisplatform CROW geeft een definitie.
Samengevat moet een DFR het fietsen over langere afstanden zo aantrekkelijk mogelijk maken door comfort, veiligheid en snelheid te optimaliseren. Hierbij spelen ook de samenhang van het netwerk en de directheid van routes een belangrijke rol.
De richtlijnen erkennen dat in dorpskernen soms water bij de wijn gedaan moet worden om te zorgen voor een goede inpassing. Hierbij dient er wel gestreefd te worden naar het voldoen aan zo veel mogelijk DFR-criteria.
Er zijn diverse directe opties, maar hoe kruis je veilig en comfortabel de kernen van Laren en Blaricum?
Hieronder ons advies, fietsend vanuit de richting Hilversum.
Laren
Fietsverkeer zal komen aanrijden via de Hilversumseweg. Die is onlangs al verbeterd, en heeft tot voorbij de A1 enige aanpassing nodig om een volwaardige DFR te worden. Daarna nadert de kern van Laren en delen de fietsers op de Burgemeester van Nispen van Sevenaerstraat de weg met autoverkeer vanaf de A1. Hier is het welhaast onmogelijk een DFR-waardige route te creëren.
Een alternatief wordt gevonden in de route via de Stationsweg, Nieuwlarenweg en Bij den Toren. Hier volgt een knooppunt met de Naarderstraat, waarbij fietsers de keuze hebben naar het centrum van Laren te gaan, of de (toekomstige) snelroute richting Bussum te nemen. Dit knooppunt moet wel goed worden heringericht. Ons advies is die herinrichting mee te nemen in de herontwikkeling van het centrum.
Van Laren naar Blaricum
De hoofdroute voor autoverkeer loopt via de Torenlaan, een laan omzoomd met bomen met daarlangs smalle paden die fietsers en voetgangers delen. Het ligt niet in de verwachting dat het autoverkeer hier afneemt. Er is niet voldoende breedte, tenminste niet zonder alle bomen te verwijderen, om hier ook een DFR in te passen.
Onze voorkeur heeft dan ook de Noolseweg, die grotendeels parallel loopt aan de Torenlaan, maar veel rustiger is. Vanaf de Naarderstraat bereiken fietsers deze via de Tafelbergweg. De Noolseweg heeft ook relatief weinig uitritten en zijstraten, hetgeen de doorfietsbaarheid bevordert. Deze weg is met relatief kleine ingrepen DFR-waardig te maken, en heeft op het Larense deel al asfalt liggen dat een upgrade kan gebruiken.
Blaricum
Het middelpunt van Blaricum wordt in feite gevormd door de kruising Torenlaan-Dorpsstraat-Meentweg-Huizerweg. Deze kent veel autoverkeer over de route Torenlaan-Huizerweg, afslaand verkeer naar de overige straten, en parkeerbewegingen bij winkels. Dit zijn geen goede voorwaarden voor een DFR.
Een alternatief wordt gevonden door vanaf de Noolseweg via het Achterom en het Binnendoor direct door te steken naar kruising Huizerweg-Bergweg. Hier kan de route de Bergweg vervolgen. Deze wordt weliswaar uitgevoerd als 30 km/u-weg, maar de vraag is of deze wordt geasfalteerd, en vooral of de fietsers worden gescheiden van het autoverkeer. Dat laatste is belangrijk, omdat de Bergweg een ‘ringfunctie’ heeft om de kern van Blaricum heen richting A27, en autoverkeer hier dus vlot zal willen doorrijden. Zeker in spitstijden zorgt dit voor risico.
De oplossing is dan ook fietsers te scheiden van het gemotoriseerd verkeer. Dit kan worden bereikt door aan de noordzijde van de Bergweg een tweezijdig fietspad aan te leggen. De ruimte hiervoor is aanwezig. Dit fietspad kan dan in asfalt worden uitgevoerd, eventueel op een lichte verhoging ten gunste van veiligheid en het vermijden van asfalt in zichtlijnen. Dat is voor bewoners een belangrijk punt.
Aan het einde van de Bergweg slaat het autoverkeer rechts de Meentzoom in, maar het
fietsverkeer kan hier doorrijden via Op Caliskamp. Deze weg gaat al snel over in het bestaande fietspad richting Blaricum-Bijvanck en Huizen-Oost.
Een route over de Meentweg, als alternatief voor de Bergweg, werd hier ook beschouwd. Er parkeren hier echter veel auto’s, en er zijn meerdere zijstraten met heggen op de hoek. Dit maakt de Meentweg ongeschikt.
Dit totale routedeel is vrij direct, vermijdt hoofdautoroutes, kent geen verkeerslichten, en kan op twee punten na in de voorrang worden uitgevoerd (uitzonderingen: de Naarderstraat in Laren, en de Huizerweg in Blaricum). Voldoende breedte is vrijwel overal mogelijk. Er zal nog besluitvorming moeten plaatsvinden ten aanzien van het soort wegdek. Dit advies richt zich nu vooral op tracékeuze waarbij zo veel mogelijk de voorwaarden worden gevolgd voor een goede DFR.
Wij als Fietsersbond hopen dat bovenstaand advies helpt om tot een geïntegreerde keuze te komen voor deze belangrijke schakel in het fietsnetwerk. De kansen liggen er, zowel omdat de Provincie Noord-Holland heeft laten zien ambitie te hebben op het gebied van een hoogwaardig fietsnetwerk, als vanwege de verkeersplannen in Laren en Blaricum. Ook de mogelijkheden van cofinanciering mogen niet worden vergeten.
Voor vragen, of het verder meedenken over dit traject, zij wij bereikbaar via
[email protected].
Met fietsende groet,
de Fietsersbond afdeling Hilversum
======================================================================
We fietsen vanuit Blaricum naar Laren, over de Noolseweg. Deze heeft klinkers. Al snel gaat deze over in mooi semi-landelijk gebied. Enkele kruisingen volgen, waar de DFR voorrang zou moeten hebben. Bij Laren is de weg weer geasfalteerd. Een aantrekkelijke route!
Hieronder de route in meer detail.
Links: Blaricum. Rechts: Laren.
Beeld van de Bergweg, met proefstroken klinkers. Fiets- en autoverkeer zijn hier nu niet ontvlecht.
Links is genoeg ruimte voor een tweezijdig fietspad.