Vul de enquete in op 1221.hilversum.nl met fietsfocus!

Oosterspoorplein: Vrij reizen?

Oosterspoorplein

De gemeente maakt op dit moment plannen voor het Oosterspoorplein. Het plein waar de Kleine Drift op uitkomt, de fietsers de tunnel induiken. De huizenblokken waar Café Dudok en de telefoonwinkels in zitten, horen ook bij dit plan.

Er zijn 4 voorstellen (3 van de gemeente, 1 van 2 Hilversummers). En de gemeente wil weten wat iedereen daar van vindt. Dus vul alsjeblieft in: https://1221.hilversum.nl/projecten/bruisend+hart/doe+mee+bruisend+hart/enqute+bruisend+hart/default.aspx

De Fietsersbond is blij met de moeite die de gemeente neemt om te luisteren naar de Hilversummers. Juist voor deze plek, die zo belangrijk is voor een stadsdeel als Oost, want de fietserstunnel is een belangrijk punt om naar het Centrum te komen. En natuurlijk om te reizen buiten Hilversum. Daarvoor pakken veel mensen de fiets naar het station – en daarvoor moet genoeg stalling zijn.

De Fietsersbond is nogal onzeker of de gemeente helder heeft hoe belangrijk de fietspaden en de fietstunnel in dit gebied zijn voor de mensen die in Oost wonen, die in Oost werken of die in Oost iets anders willen doen. Dus hoe belangrijk en kritiek dit punt is voor eigenlijk heel Hilversum. Dat blijkt ook uit de 57% die meldde bij de Omgevingsvisie dat ze fietsen het belangrijkste vinden voor de toekomst van de mobiliteit van Hilversum. En in het fietspadenplan van de gemeente is de stationstunnel dé verbindende schakel.

Natuurlijk zouden we het als Fietserbond het fijn vinden als mensen die de enquete invullen, niet allen eerlijk hun mening gaven, maar ook met een schuin oog op de fiets letten. Als fietsersbond zouden we het tof vinden als mensen bij de vrije velden vragen stellen als:

  • hoe staat het met de fietspaden en voetpaden in dit gebied? Zijn ze breed genoeg, veilig genoeg, comfortabel genoeg?
  • wordt de nieuwe fietstunnel breed genoeg voor al het fietsverkeer, nu en in de toekomst?
  • is berekend hoeveel stalling er nodig is voor het station? En komt er ook zoveel stalling?
  • kan iedereen hier veilig fietsen, ook kinderen, ook ’s avonds?
  • komt er inderdaad in alle varianten een doorgaande fietsroute tussen Kleine Driftstraat en de Noorderweg, breed genoeg en met een goede afslag naar de fietstunnel, zonder doorgaand autoverkeer?
  • voor het nieuwe stationsplein stelt de gemeente dat het een “aangename verblijfsruimte” moet zijn. Wil de gemeente dit ook voor het Oosterspoorplein voorop stellen?

En als Fietsersbond zeggen we bij deze enquete:

  • In alle varianten is het doorgaand autoverkeer tussen Noorderweg en Kleine Drift geschrapt. Dat is positief voor de veiligheid van het in- en uitrijden van de fietserstunnel.
  • de tunnel moet verbreed worden om de toekomstige aantallen fietsers van Oost naar West te laten rijden. Of dat bij deze enquete hoort, is niet duidelijk, maar dit is een kritisch punt in het fietspadennetwerk van Hilversum, nu en in de toekomst.
  • de stallingen zijn (nu al) net te kort, er was berekend dat er 7.500 nodig zijn, en er gaan 7.000 gebouwd worden. Dat is vragen om problemen, we zouden liever meer stallingsruimte zien.
  • we zien ook graag de varianten waar de fietsers soepel kunnen rijden van de Zuiderweg en Kleine Drift naar de Noorderweg. Variant 2 biedt dat in meest ruime mate.

Als er nog punten zijn die de gemeente mist in de enquete, vertel het ze gerust!

En als je nog vragen of ideeen hebt, horen we het bij de fietsersbond ook heel graag. Dat nemen we dan mee in onze inspraakrondes met gemeente etc. Mail je ons? Klik dan hier

Categorieën

Marjolein fietser (2)

Marjolein van Dillen

Voorzitter

Jarenlang fietser (lange afstanden), maar nieuw in Hilversum, vers bij de Fietsersbond en kersverse voorzitter. Betrokken bij SFR Amersfoort & Utrecht.

Paul Holdorp

vrijwilliger

Al enige jaren actief op singuliere projecten (kleine spoorbomen, Oosterspoor, Mobiliteitsvisie).